A revelation. The work of a lifetime at the crossroads of humanist photography and street photography in America from the 50s to the 90s. The exhibition "Anthology" at the Museum of Photography highlights the work of Vivian Maier, a housekeeper and self-taught photographer who came to prominence after her death. Her career, marked by anonymity, has revealed an impressive corpus of more than 120,000 negatives and films, testifying to her passion for humanist photography and street photography. Through a selection of 140 images and videos, the exhibition allows us to appreciate the depth and quality of her view of the world around her : self-portraits, portraits, street scenes, childhood, formalism, color, super 8 movies. Vivian Maier captured fleeting moments of everyday life, highlighting the beauty of ordinary things and the strangers she encountered. Her photographic approach, often marked by a subtle distance, allowed her to become both an observer and a subject of her works. Her self-portraits reveal a quest for identity, while her act of photographing is transformed into an artistic gesture, making the street her theater and her images a means of personal expression. More informations museephotographie.nice.fr
Self-portrait, New York, 1954 - New York, September 3, 1954 - Chicago, n.d. © Estate of Vivian Maier, Courtesy of Maloof Collection and Howard Greenberg Gallery
L'exposition "Anthology" au musée de la Photographie met en lumière l'œuvre de Vivian Maier, une gouvernante et photographe autodidacte. Sa carrière, marquée par l'anonymat, a révélé un corpus impressionnant de plus de 120 000 négatifs et films, témoignant de sa passion pour la photographie humaniste et la streetphotography. À travers une sélection de 140 images et vidéos, l'exposition permet d'apprécier la profondeur et la qualité de son regard sur le monde qui l'entoure : autoportraits, portraits, scènes de rue, l'enfance, formalisme, la couleur, films super 8. Vivian Maier capturait des moments fugaces de la vie quotidienne, mettant en avant la beauté des choses ordinaires et des inconnus qu'elle croisait. Son approche photographique, souvent marquée par une distance subtile, lui permettait de devenir à la fois observatrice et sujet de ses œuvres. Ses autoportraits révèlent une quête d'identité, tandis que son acte de photographier se transforme en un geste artistique, faisant de la rue son théâtre et de ses images un moyen d'expression personnel. Plus d'informations sur museephotographie.nice.fr
La fabrique d'images